Når du kjøper en bobil eller campingvogn hos Ferda, er det viktig å forstå forskjellen mellom reklamasjon, fabrikkgaranti og garantiforsikring. Alle 3 gir deg rettigheter som kunde, men de har ulike formål og ansvar.
1. Reklamasjon er regulert i forbrukerkjøpsloven og gir deg rett til å klage på feil eller mangler som oppstår innen fem år etter kjøpet. Det er selgeren (Ferda) som har ansvar for å rette opp feilene. Reklamasjonsretten er lovfestet og gjelder uavhengig av garantier.
Min Reklamasjon er en plattform som hjelper deg med å registrere og følge opp alle reklamasjoner på produkter kjøpt hos Ferda. For å registrere en reklamasjon, bruk minreklamasjon.no.
2. Fabrikkgaranti gis av produsenten og har vanligvis en varighet på 2 år. Denne garantien dekker feil og mangler som skyldes produksjonsfeil og gir ekstra trygghet i de første årene etter kjøpet. Produsenten tilbyr også en fuktgaranti som dekker fuktskader i opptil 5 - 10 år, forutsatt dokumenterte, årlige fukttester etter produsentens anvisninger.
3. Ferda Garantiforsikring Pluss er utviklet i samarbeid med Carprotect for å gi deg markedets beste dekning og trygghet, uansett hvor i Europa du befinner deg. Denne eksklusive avtalen sikrer at du har beskyttelse mot uforutsette hendelser når du trenger det. Alle nye bobiler og campingvogner selges med Ferda Garantiforsikring Pluss. For mer informasjon om Ferda garantiforsikring Pluss, se her.
Ferda Garanti Pluss tilbyr følgende:
-
Ny bobil og campingvogn: 2 års fabrikkgaranti og 48 måneder Ferda Garantiforsikring Pluss, totalt 6 år.
-
Brukt bobil og campingvogn nyere enn 10 år: 12 måneders Ferda Garantiforsikring Pluss, kan utvides til 24 eller 36 måneder.
-
Brukte modeller 10-15 år: 6 måneder Ferda garantiforsikring pluss.
Eksempler på hva som ikke dekkes av garantiforsikringen:
-
Slitedeler som dekk, bremser, viskerblad, støtdempere og batterier.
-
Karosseri, lakk, glass, vannlekkasjer og setetrekk.
-
Skader grunnet feilfylling av drivstoff, rust eller ekstern skade som storm og tyveri.
-
Manglende overholdelse av service og vedlikehold hos autoriserte verksteder.
For å registrere en reklamasjon, bruk minreklamasjon.no. For mer informasjon om Ferda Garanti Pluss, se her.